دستگاه آبکاری PVD

دستگاه آبکاری PVD

دستگاه آبکاری PVD به منظور انجام فرایند رسوب گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) استفاده می شود. رسوب گذاری PVD و روش رسوب گذاری شیمیایی از فاز بخار (CVD) دو روش مختلف پوشش دهی می باشند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خودش می باشد.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه آبکاری PVD به منظور انجام فرایند رسوب گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) استفاده می شود. لایه نشانی به روش PVD و لایه نشانی به روش CVD دو روش مختلف پوشش دهی می باشند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خودش می باشد. هر دو روشها تجاری می باشد، منتها برای کاربرد پوششهای تزئینی با دوام، روش PVD (پی وی دی) یا آبکاری با دستگاه آبکاری PVD بهترین گزینه انتخاب صنعتگران خواهد بود.

فرایند PVD با استفاده از دستگاه آبکاری PVD خود از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با توجه به نوع کارکرد، می توان یکی از روشهای تجاری را برای خرید دستگاه مدنظر قرار داشت. با این حال کلیه روشهای PVD از مکانیزیم واحدی برای پوشش دهی تبعیت می کند که در ذیل خلاصه مکانیزیم لایه نشانی آمده است. الف) تبدیل ماده تبخیری (ماده هدف یا تارگت) به حالت گازی از طریق تبخیر، تصیعد و یا کندوپاش. ب) انتقال اتمها (مولکولها) از چشمه تبخیر به سمت زیرلایه. ج) جوانه زنی بخارات بر زیرلایه و شروع رشد لایه. د) تشکیل لایه متراکم بر زیرلایه که با توجه به زمان مدنظر قابل افزایش می باشد.

دستگاه آبکاری PVD

دستگاه آبکاری PVD

کاربرد دستگاه آبکاری PVD

1- برای کاربردهایی که زیرلایه و قطعه کار پلاستیکی است و چسبندگی چندان اهمیت ندارد (مانند داخل کاسه چراغ خودرو) روش تبخیر حرارتی آلومینیوم استفاده از دستگاه آبکاری PVD پیشنهاد می شود.

2- برای کاربردهای تزئینی که قطعه کار پلاستیکی است و چسبندگی مهم است (مانند یراق آلات لوازم آشپزخانه) روش کندوپاش به همراه پوشش UV توصیه می شود.

3- برای کاربردهای صنعتی تولید آیینه، که یکنواختی پوشش و چسبندگی پوشش اهمیت بسزایی دارد (مانند آیینه بغل خودرو) روش کندوپاش مغناطیسی فلز کروم روش مناسب و تجاری شده است.

4- جهت کاربردهای تزئینی برای قطعات کار بلوریجات و سرامیک (مانند کاشی و سرامیک بهداشتی) روش قوس کاتدی به همراه دستگاه پیش گرم کننده انتخاب اول می باشد.

5- جهت کاربردهای تزئینی برای قطعات فلزی (مانند شیرآلات بهداشتی) روش تبخیز قوس کاتدی (یا Arc-PVD) بهترین انتخاب برای خرید تجهیز خواهد بود

با توجه به اینکه در هریک از روشهای فوق یکسری تجهیزات جانبی (اعم از شیرهای MFC، المنت، منبع تغذیه بایاس) به دستگاه آبکاری PVD اضافه می شود، هزینه دستگاه آبکاری PVD از 1 تا 5 به ترتیب افزایش می یابد. بنابراین ارزان ترین دستگاه آبکاری PVD ، تجهیز (1) و گران ترین دستگاه آبکاری PVD & تجهیز (5) می باشد. لذا صنعتگران عزیز، حتما و حتما قبل از انتخاب دستگاه و خرید، کاربردهای تجاری مدنظر (چه حال چه آینده) را لحاظ نموده و بر اساس آن سرمایه گذاری کنند.

دستگاه آبکاری PVD

دستگاه آبکاری PVD

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان