دستگاه تست کشش

دستگاه تست کشش

تست کشش یکی از اصلی ترین تست های متالورژیکی است که در گروه آزمون ‌های مخرب قرار می ‌گیرد و به کمک دستگاه تست کشش اجرا می شود.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه تست کشش برای انجام تست کشش که یکی از اصلی ترین تست های متالورژیکی است به کار می رود. این تست که برای تعیین استحکام و دیگر خواص مکانیکی مواد مهندسی به کار می رود. این آزمون که در گروه آزمون ‌های مخرب قرار می ‌گیرد، به کمک دستگاه تست کشش اجرا می شود. این دستگاه با دو فک متحرک و قدرتمند، نمونه استاندارد را تحت کشش قرار می دهد. به عبارتی با دور شدن فک ها از هم و ایجاد تغییرات ابعادی در نمونه، رفتار ماده به وسیله رایانه رصد شده و خروجی به شکل یک نمودار روی صفحه کامپیوتر نمایان می شود.

انواع دستگاه تست کشش

دستگاه های تست کشش در مدل ها و انواع مختلفی عرضه می شوند. بعضی از آن ها فقط برای انجام تست کشش طراحی شده اند، در حالی که بعضی دیگر، تست های فشار تک محوری و هم چنین تست های خمش سه نقطه ای را نیز اجرا می کنند.

برخی مدل ها کوچک و رومیزی هستند و حداکثر نیروی آن ها بین ۵۰۰ نیوتن تا ۲۰ کیلونیوتن متغیر است. در مقابل، دستگاه های بزرگی وجود دارند که تا یک مگانیوتن و حتی بیشتر از آن می توانند نیرو وارد کنند.

یک طبقه بندی قدیمی وجود دارد که دستگاه آزمون کشش را به دو نوع نرم و سخت تقسیم می کند. دستگاه تست کشش سخت یا مکانیکی ماشینی صلب با ثابت فنر بزرگ است. این دستگاه ها از پیچ و مهره و چرخ دنده و فنر برای اعمال نیرو استفاده می کنند. در صورتی که دستگاه‌ های تست کشش نرم یا هیدرولیکی از مایعات برای انتقال نیرو استفاده می کنند.

این جا ما دستگاه تست کشش را در یک طبقه بندی مدرن تر، به سه نوع هیدرولیکی، الکترومغناطیسی و یونیورسال تقسیم کرده ایم. البته خود دستگاه یونیورسال نیز می تواند الکترومغناطیسی یا هیدرولیکی باشد. اما به علت گستردگی و شهرتی که دارد، به شکل مجزا بررسی می شود.

دستگاه تست کشش هیدرولیکی

این نوع دستگاه نسبت به دو نوع دیگر قدمت بالاتری دارد. ماشین های هیدرولیکی برای اعمال کشش و فشار به قطعات از فشار مایعات استفاده می کنند. به این ترتیب که پس از راه اندازی دستگاه با جریان الکتریسیته، الکتروموتور روشن شده و پمپ روغن دستگاه با اعمال فشار روغن به جکی که بالای دستگاه قرار دارد فک بالایی را به بالا هدایت می کند.

در این دستگاه دو اهرم دورانی وجود دارد که یکی از آن ها برای اعمال فشار روغن به جک و دیگری برای تخلیه فشار است. در این دستگاه آزمون کشش برای اندازه گیری مقادیر تنش از سیستمی به نام «ساعت اندیکاتور» استفاده می شود.

دستگاه تست کشش

فک های دستگاه تست کشش یونیورسال

دستگاه تست کشش الکترومغناطیسی

این دستگاه ها نسبت به نوع هیدرولیکی دقت بالاتری دارند، چرا که تمام اطلاعات توسط سیستم های کامپیوتری خوانده شده و محاسبات آن با دقت بالا انجام می شود. بنابراین بر اساس نتایج این دستگاه ها، می توان با تقریب دقیق تری از اطلاعات و خواص قطعه صحبت کرد.

در این دستگاه ها پس از اجرای تست، اطلاعات استخراج شده از طریق کابل های الکتریکی به کامپیوتر ارسال می شوند. این اطلاعات در کامپیوتر با استفاده از کارت گرافیکی و نرم افزار مخصوص خوانده می شوند. سپس محاسبات با استفاده از نرم افزار بر روی آن ها انجام می گیرد و اطلاعات لازم در مورد قطعه در اختیار کاربر قرار داده می شود.

دستگاه تست کشش یونیورسال

دستگاه تست کشش یونیورسال یا به اختصار UTM بیشترین کاربرد را بین دستگاه های تست کشش دارد. این دستگاه قابلیت انجام تست ‎های کشش، فشار، خمش سه نقطه ای و خستگی را روی انواع فولاد، پلاستیک، لاستیک، سیم، کابل و پیچ دارد.

مزایای دستگاه تست کشش یونیورسال

دستگاه تست کشش یونیورسال می تواند قابلیت ایجاد ارتباط بین دستگاه و نرم افزار از طریق Wifi و انجام آزمون به صورت خودکار با کمترین دخالت دست را نیز داراست. در این گونه دستگاه ها امکان استفاده از لودسل (Load Cell) با دقت 0.01 درصد و همچنین استفاده از فک های متنوع برای تست قطعات گرد و مربعی وجود دارد. علاوه بر آن، بالا بودن سرعت اجرای تست، دقت بالا در سنجش نیرو، دقت بالا در اندازه گیری جابه جایی و گزارش دهی منظم و با زمان بندی دلخواه از تست ها از دیگر مزایای دستگاه تست کشش یونیورسال است.

برخی از مدل های دستگاه یونیورسال

مدل های دستگاه تست کشش یونیورسال شامل تست کشش یونیورسال مدل ST-Series ، تست کشش یونیورسال مدل STA Series ، تست کشش یونیورسال مدل STB Series می باشد. همچنین دو مدل دیگر شامل تست کشش یونیورسال مدل STC و تست کشش یونیورسال مدل STD هستند.

دستگاه تست کشش

دستگاه تست کشش رومیزی

اندازه گیری نیرو در دستگاه تست کشش

نیروی وارد بر نمونه به چند روش قابل اندازه گیری است. برخی از دستگاه های قدیمی از سیستمی با یک اهرم مکانیکی با یک وزنه متحرک استفاده می کنند. مشکل اصلی این سیستم ها بزرگ و حجیم بودن آن ها است که در ماشین های با ظرفیت بالاتر، بیشتر نمود پیدا می کند.

در دستگاه های هیدرولیکی، با اعمال نیرو بر نمونه، فشار روغن بر یک پیستون وارد می شود که باعث حرکت اهرم آونگی شده و آونگ را از وضعیت قائم حرکت می دهد. حرکت این آونگ باعث چرخش عقربه‌ی روی صفحه مدرج می شود و نیرو را اندازه گیری می کند.

سومین سیستم اندازه گیری نیرو در دستگاه تست کشش ، استفاده از تغییر شکل یک فنر است. به این ترتیب که تغییر شکل الاستیک یک تیغه فولادی تحت بار، باعث حرکت پیستون در یک سیلندر محتوی جیوه می شود. در نتیجه جیوه با فشار وارد لوله شیشه ای نصب شده در کنار یک خط کش مدرج می شود و مقدار نیرو را گزارش می کند.

اما جدیدترین سیستم اندازه گیری نیرو، استفاده از سلول نیرو است. در اغلب موارد این سلول نیرو یک ترانسدیوسر با یک قطعه مجهز به کرنش سنج برقی است. اعمال نیرو یک سیگنال برقی خروجی از سلول تولید می کند که پس از تقویت یا به صورت یک عدد نمایش داده می شود و یا توسط یک رسام ثبت می شود.

دستگاه تست کشش

دستگاه تست کشش

روش کار با دستگاه تست کشش

معمولا روش کار با دستگاه تست کشش با استفاده از نرم افزار صورت می گیرد. هر دستگاه تست کشش با توجه قابلیت هایی که دارد، از نرم افزار مشخصی برای اجرای دستورات و محاسبات مربوط به تست کشش بهره می برد. معمولا این نرم افزارها دارای قابلیت هایی برای کالیبراسیون بسیار دقیق لودسل و اکستنسومتر هستند و این قابلیت را فراهم می آورند که اپراتور دستگاه بتواند لودسل را در ۲ نقطه و اکستنسومتر را در ۶ نقطه کالیبره کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان