دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه از یک پاندول تشکیل شده‌است که هنگام حرکت با نمونه برخورد می‌کند. مقاومت به ضربه معمولاً به شکل انرژی بر واحد سطح تعریف می‌شود. آزمون ضربه شارپی و آیزود از روش‌های استاندارد برای تعیین انرژی شکست مواد فلزی هستند.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه تست ضربه از یک پاندول تشکیل شده‌است که هنگام حرکت با نمونه برخورد می‌کند. مقاومت به ضربه معمولاً به شکل انرژی بر واحد سطح تعریف می‌شود.

آزمون ضربه شارپی و آیزود یکی از روش‌های استاندارد برای تعیین انرژی شکست مواد فلزی هستند. در صورتيكه زمان وارد شدن بار بيش از سه برابر دوره تناوب طبيعي يك قطعه باشد آن‌را بار استاتيكي و اگر كمتر از نصف دوره تناوب باشد آن‌را بار ضربه‌اي گويند. اساس آزمايش ضربه تعيين مقدار انرژي لازم جهت شكستن قطعه در اثر ضربه مي‌باشد و اين انرژي مي‌تواند معرف چكش‌خواري فلز باشد.

دستگاه تست ضربه آیزود (Izod Impact test) متشکل است از یک آونگ سنگین نصب شده در یک قاب محکم. آونگی با جرم ۲۷٫۲۴ کیلوگرم (۶۰ پوند)، از ارتفاع ۰٫۶۱ متری (۲ فوت) شروع به حرکت می‌کند. سرعت آونگ در پایین‌ترین نقطه نوسان، تقریباً۳٫۵ متر بر ثانیه است. آونگ در پایین‌ترین نقطه حرکتش به نمونه آزمایش شیاردار، که محکم در گیره بسته شده است، برخورد می‌کند. بخشی از ضربه آونگ صرف شکستن نمونه آزمایش می‌شود. پس از برخورد، بالاترین ارتفاع آونگ یادداشت می‌شود.

دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه

تست ضربه

مقدار واقعی انرژی مصرف شده در اثر شکست نمونه، توسط شاخص متحرکی که همراه با آونگ در حال حرکت، روی یک صفحه مدرج حرکت می‌کند و در موقعیت حداکثر آونگ متوقف می‌شود، قابل خواندن است. نتیجه آزمایش ضربه نمونه شیاردار به صورت انرژی جذب شده در واحد سطح گزارش می‌شود و متداول‌ترین واحد آن کیلوژول بر مترمربع (KJ/m2) است. مساحت مورد محاسبه، مقطع باقیمانده در قسمت شکاف است.

 مقطع نمونه آزمایش استاندارد، مربع ۱۰ × ۱۰ میلی‌متر یا دایره‌ای به قطر ۱۱٫۴ میلی‌متر است. در این نمونه‌ها یک شیار V شکل به عمق ۲ میلی‌متر با فرز ایجاد می‌شود. نمونه آزمایش ممکن است فقط یک شیار داشته باشد یا دارای سه شیار در سه وجه مختلف با زاویه‌های ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر باشند.

 با هر نمونه آزمایش سه شیاره، سه نتیجه آزمایش به دست می‌آید. پس از آزمایش اول و دوم نمونه را بالا آورده و در محل جدید در گیره می‌بندند. استقرار دقیق نمونه آزمایش در گیره بسیار مهم است و برای این منظور از یک شابلن ویژه استفاده می‌شود. نتایج آزمون‌های ضربه می‌توانند پراکندگی زیادی داشته باشند و توصیه می‌شود میانگین نتایج شش آزمایش یا بیشتر گزارش شوند.

 آزمون آیزود علاوه بر کاربرد برای فلزات، برای مواد پلاستیکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مواد پلاستیکی میانگین ده آزمایش انجام می‌گیرد. یک عیب آزمون ایزود این است که به همان راحتی آزمون شارپی، استحکام ضربه‌ای مواد در دماهایی غیر از دماهای محیط را نمی‌توان تعیین کرد. اگر نمونه‌ها از کوره یا یخچال خارج شوند، ممکن است در فاصله زمان تنظیم محل دقیقشان در گیره به مقدار زیاد، ولی غیرقابل اندازه‌گیری، گرم یا سرد شوند.

دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه

کاربرد دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه شارپی، به منظور تعيين مقاومت به ضربه و انرژی شکست نمونه های فلزی به کار می رود. بدين صورت که، در دستگاه ضربه شارپی، پاندول دستگاه به نمونه های شياردار (ناچ دار) استاندارد، ضربه وارد کرده و منجربه شکست آن می شود. در هنگام شکست نمونه، ارتفاعی که پاندول بالا می رود اندازه گيری شده و نهايتا انرژی جذب شده محاسبه می گردد.

 استانداردهای مورد استفاده در دستگاه تست ضربه

با استفاده از دستگاه تست ضربه لازم است تا استاندارد های مشخصی را برای تعیین خواص مرتبط رعایت کرد. برای مثال استاندارد های ASTM D256 ، ASTM D4812 ، ASTM D6110 ، ASTM D6160 ،BSI 2782-35 ، BSI 2782-359 ، BSI 7413 ،DIN 53453 ، ISO 179 ، ISO 180 و ISO/DIS 7628 از استاندارد های مهم در این زمینه هستند.

دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان