دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین برای برشکاری ورق‌های با طول زیاد کاربرد دارد. مکانیزم کلی دستگاه برش گیوتین به این صورت است که معمولاً تیغه پایینی ثابت و به لبه میز قیچی سوار می‌شود. تیغه بالایی که به‌صورت عمودی قابل حرکت است، نسبت به تیغه پایینی دارای زاویه‌ای از ۱ تا ۶ درجه ‌‌ای بوده که با عبور دادن آن از کنار تیغه ثابت (پایینی) عمل برش انجام می‌شود.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه برش گیوتین برای برشکاری ورق‌های با طول زیاد کاربرد دارد. مکانیزم کلی دستگاه برش گیوتین به این صورت است که معمولاً تیغه پایینی ثابت و به لبه میز قیچی سوار می‌شود. تیغه بالایی که به‌صورت عمودی قابل حرکت است، نسبت به تیغه پایینی دارای زاویه‌ای از ۱ تا ۶ درجه ‌‌ای بوده که با عبور دادن آن از کنار تیغه ثابت (پایینی) عمل برش انجام می‌شود. دستگاه برش گیوتین در دو نوع دستی یا ماشینی ساخته می‌شوند. گاهی در ساختار دستگاه برش گیوتین جهت تأمین حرکت تیغه متحرک آن‌ها و راحتی حرکت ممکن است از مکانیزم لنگ یا فشار روغن (هیدرولیک) استفاده گردد. دستگاه برش گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی دارای اجزای مهم مشترکی هستند که تقریباً این اجزا در هر دو نوع دستگاه یکسان و مشترک است.

نحوه کار دستگاه برش گیوتین

نحوه کار دستگاه برش گیوتین این‌گونه است که ابتدا دستگاه را روشن کرده و سپس با به راه انداختن الکتروموتور و با فشار آوردن بر روی پدال کلاچ، دستگاه آغاز به کار می‌کند. نیروی الکتروموتور به‌وسیله واسطه‌هایی به میل‌لنگ یا بادامک‌های دستگاه برش گیوتین منتقل می‌شود و حرکت دورانی دستگاه را به حرکت عمودی تبدیل می‌کند. این عمل باعث پائین آمدن کشوئی گیوتین که تیغه فوقانی بر روی آن نصب‌شده است می‌شود و با کمک تیغه پائین دستگاه برش گیوتین که همواره ثابت بوده و به میز بدنه دستگاه محکم شده است، عمل برش گیوتین به‌تدریج صورت می‌گیرد.

کلاچ این دستگاه همانند سیستم کلاچ اتومبیل عمل می‌کند و چنانچه روی پدال به‌طور مستمر و پشت سر هم‌فشار وارد آید چون صفحه کلاچ آزاد نیست و نیرو به میل‌لنگ یا بادامک‌ها کماکان منتقل می‌شود، کشوئی دستگاه برش گیوتین در هر رفت‌وبرگشت عمل برش را انجام می‌دهد ولی در غیر این صورت و با کنترل کلاچ دستگاه هر مرتبه که به پدال فشار وارد آید عمل برش انجام می‌گیرد.

در این دستگاه برای اینکه در موقع برش، ورق فولادی  جابجا نگردد بر روی کشوئی متحرک، نگهدارنده‌هایی نصب گردیده که هم‌زمان با حرکت تیغه فوقانی به‌طرف تیغه پائین که برش انجام می‌شود ورق را با تمام قدرت نگه می‌دارند. این نگه‌دارنده‌ها دارای یک پیستون مستقل می‌باشند که با هوای فشرده (سیستم پنوماتیک) یا روغن تحت‌فشار (سیستم هیدرولیک) عمل نگهداری ورق را در تمام طول خود تقسیم می‌کند.

دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین در صنعت برای بریدن ورق‌های فلزی تا ضخامت ۳۰ میلی‌متر استفاده می‌شوند. همان‌طور که در مطلب بالا نیز ذکرشد از دستگاه برش گیوتین بیشتر برای برشکاری ورقه‌هایی که دارای طول زیادتری می‌باشند استفاده می‌شود.

دستگاه برش گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی دارای اجزای مهم مشترکی هستند که تقریباً این اجزا در هر دو نوع دستگاه یکسان و مشترک است. دستگاه برش گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی فقط در مکانیسم قدرت (محرکه‌ها) باهم متفاوت‌اند ولی بقیه اجزاء مهم آن‌ها تقریباً باهم مشابه‌اند که این اجزا به شرح زیر می‌باشند.

بدنه دستگاه برش گیوتین

یکی از مهم‌ترین اجزا و شاکله هر دستگاه صنعتی و هر وسیله دیگری بدنه آن است. بدنه دستگاه برش گیوتین به ۳ روش به شرح زیر تولید می‌شوند:۱- استفاده از ورق‌های فولادی غلطک کاری شده که پس از عملیات ماشین‌کاری با پیچ و مهره یا جوش مونتاژ می‌شوند. ۲- از قطعات ریخته شده تهیه می‌کنند.

۳- با ترکیبی از دو روش فوق از ورق‌های فولادی و قطعات ریخته شده تهیه می‌شوند. یکی از عواملی که بدنه دستگاه برش گیوتین را بسیار مقاوم و مستحکم می‌سازند این است که، در حین برش اکثر بار وارده به یک دستگاه برش گیوتین ، بار انحرافی یا متحرک است و تنش‌های پیچشی به وجود می‌آید. میز، دستگاه برش گیوتین را مستحکم می‌سازند تا در مقابل نیروهای وارده مقاومت لازم را داشته باشد. یکی دیگر از این دلایل این است که، در لحظه برش ضربات سنگین بر بدنه دستگاه برش گیوتین وارد می‌آید و برای خنثی کردن آن‌ها از متعادل‌کننده‌های فنری در گیوتین‌های معمولی و از متعادل‌کننده‌های پنوماتیکی در گیوتین‌های بزرگ استفاده می‌شود.

دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین

موتور دستگاه برش گیوتین

موتور دستگاه برش گیوتین یکی از اجزایی است که مسیر انتقال قدرت از آن شروع می‌شود. موتور گیوتین باید از حد ظرفیت آن بیشتر باشد زیرا در کارهای مداوم و سرعت‌های نسبتاً بالا زمان کوتاهی برای ذخیره انرژی به‌وسیله چرخ طیار وجود دارد و این امر فشار زیادی را به موتور وارد می‌سازد. کلاچ که در نحوه کار نیز با آن آشنا شدید، مکانیسمی است که برای ارتباط و قطع ارتباط حرکت‌های دورانی به کار می‌رود. دلیل استفاده از کلاچ در دستگاه برش گیوتین شروع دوران میل‌لنگ و قطع و وصل عمل برش است. کلاچ در گیوتین‌ها چه از نوع مکانیکی و چه از نوع اصطکاکی مکانیزم یکسان دارد و در هر دو دستگاه عامل ارتباط بین دنده محرک با چرخ طیار یا میل‌لنگ است. کلاچ‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند. کلاچ‌های مکانیکی: این کلاچ‌ها عبارت‌اند از پنینی، سه فکی، غلطکی که بیشتر در گیوتین‌های مکانیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند.کلاچ‌های دیسکی: کلاچ‌های دیسکی به‌صورت هوائی (پنوماتیک) و روغنی (هیدرولیک) می‌باشند و در گیوتین‌های هیدرولیکی بکار برده می‌شوند.

نگه ‌دارنده‌ ورق در دستگاه برش گیوتین

از اجزایی است که برای برش صحیح و دقیق و نگه‌داشتن ورق و همچنین تنظیم دقیق آن حائز اهمیت است. نقش نگه‌دارنده‌های ورق ثابت نگه‌داشتن ورق بر بستر (میز) دستگاه برش گیوتین در لحظه برش است. اگر ورق به علت عدم نیروی کافی جهت نگهداری آن از محل خود حرکت کند طبعاً برش صحیح صورت نخواهد گرفت. علت استفاده از نگهدارنده‌ها در دستگاه برش گیوتین این است که وقتی تیغه بالایی دستگاه برش گیوتین با ورق تماس حاصل می‌کند نیروی کشنده بسیار قوی ‌ای در اثر ضربه زدن قیچی اضافه می‌شود، در این حال وسیله نگه‌دارنده باید آن‌قدر استقامت داشته باشد تا در برابر نیروها از خود مقاومت نشان دهد.

تیغه ‌های دستگاه برش گیوتین

مهم‌ترین عامل برش در دستگاه برش گیوتین تیغه‌های آن است. جنس تیغه‌های گیوتین را از فولادهای کرم‌دار تهیه می‌کنند و علت آن این است که، چون نیروی فوق‌العاده زیادی به لبه‌های برنده تیغه وارد می‌شود، وجود کوچک‌ترین نقص در ساختمان متالورژیکی تیغه یا کوچک‌ترین کمبود در نحوه عملیات حرارتی آن یا سنگ زدن تیغه موجب وارد آمدن آسیب شدید یا حداقل فرسایش سریع تیغه شده و کار برش را غیر مطلوب می‌سازد.

از نکاتی که در نگهداری تیغه‌ها باید به آن توجه نمود این است که اگر تیغه‌ها پس از مدتی کند گردند باید به‌وسیله افراد متخصص و ماهر با ماشین سنگ دقیق نسبت به تیز کردن آن‌ها اقدام نمود در غیر این صورت کندی تیغه‌ها اضافه بر به وجود آوردن لبه‌های بریده یا شکسته در ورق بریده‌شده، موجب می‌شود که در ورق بریده‌ شده پلیسه‌های زیادی به وجود آید و همچنین موجب فرسایش زیاد راهنماهای ضربه زن می‌شود. از طرفی تیغه‌های کند ممکن است موجب آسیب رساندن به بدنه دستگاه برش گیوتین هم شوند. در حقیقت کاربرد دستگاه برش گیوتین همانند قیچی رول بر، خرد کردن و کوچک کردن ورق‌های بزرگ به ورق‌هایی با اندازه مورد نیاز می‌باشد.

دستگاه برش گیوتین

دستگاه برش گیوتین

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان