دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک دستگاهی است که در صنایع مختلف، برای انجام خمکاری ورق های فلزی مورد استفاده قرار میگیرد. دستگاه پرس برک یا دستگاه خم کن ورق برک ، انواع مختلفی دارد که متداول ترین نوع آن، دستگاه پرس برک هیدرولیک است. امروزه استفاده از دستگاه پرس برک CNC و NC متداولتر است.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه پرس برک دستگاهی است که در صنایع مختلف، برای انجام خمکاری ورق های فلزی مورد استفاده قرار میگیرد. دستگاه پرس برک یا دستگاه خم کن ورق برک ، انواع مختلفی دارد که متداول ترین نوع آن، دستگاه پرسکاری برک هیدرولیک است. امروزه استفاده از دستگاه پرس برک CNC و NC متداولتر است. تفاوت­های بین نحوه کارکرد و ویژگی های هریک از این دستگاه ها، عاملی تعیین کننده در قیمت دستگاه پرس برک است. در صورت اطمینان از سلامت و کارکرد صحیح اجزای ماشین و با توجه به شرایط کاری، استفاده از دستگاه پرس برک دست دوم نیز میتواند به عنوان گزینه­ای مناسب مطرح باشد.

برای دسته بندی انواع دستگاه برک پرس ، بهتر است بدانیم که نوع هیدرولیک آن در مقابل نوع مکانیکی آن قرار میگیرد. فرایند خمکاری با دستگاه خم کن ورق برک هیدرولیک ، آسانتر از پرس برک مکانیکی است. ضمن اینکه قالب ها و سنبه و ماتریس به کار رفته در دستگاه برک پرس مکانیکی عمدتا گرانتر هستند. دقت دستگاه پرس برک هیدرولیک نیز از نوع مکانیکی بیشتر است. به طور کلی و با توجه به دلایل عنوان شده، امروزه استفاده از دستگاه پرس برک هیدرولیک بر نوع مکانیکی آن ارجح است. معمولا از دستگاه پرس برک مکانیکی به دلیل نارسایی های آن استفاده نمیشود.

دستگاه خم برک در طولهای مختلفی عرضه میشود. نوع متداول آن، دستگاه پرس برک 3 متری است. با این حال این دستگاه در طولهایی نظیر 4 متر ، 4.5 متر، 6 متر یا بیشتر نیز یافت میشود. با نصب سیستم های کنترل و برنامه ریزی یا PLC ، دقت دستگاه برک پرس افزایش می یابد. سیستم PLC خود دارای دو نوع سیستم CNC و NC است. تفاوت این دو سیستم در ادامه توضیح داده خواهد شد.

پرس برک CNC

دستگاه پرس برک CNC به دلیل مجهز بودن به یک سیستم اتوماتیک، دستگاهی است که با دقتی بسیار بالا فرایند خمکاری را انجام میدهد. بخش الکتریکی این دستگاه ، شامل کنترلر CNC ، موتورهای سنجه پشتی و سروو الکترو هیدرولیک بوده که موجب حرکت ، جایگذاری و خمکاری دقیق ورق میگردد. پدیده Crowning پدیده ای است که باعث شکل دار شدن ورق میشود. این حالت زمانی رخ میدهد که طول خم زیاد باشد. در برخی انواع پرس برک CNC با تعداد محور بالاتر ، سیستم جلوگیری از Crowning نیز در دستگاه موجود است.

لازم به ذکر است که دستگاه برک پرس دیگری تحت عنوان برک پرس NC نیز در بازار موجود است. پرس برک NC دستگاهی با کنترل عددی بوده، اما پرس برک CNC دستگاهی با کنترل کامپیوتری است. به طور کلی سیستم CNC پیشرفته تر و دقیق تر از سیستم NC است. به دلیل انجام و کنترل فرایندها در پرس برک NC توسط اپراتور، دقت فرایند خمکاری در مقایسه با پرس برک CNC کمتر است.

دستگاه پرس برک

تنظیم ورق توسط اپراتور در دستگاه پرس برک

نیاز به اپراتور ماهر جهت کار با دستگاه خم کن ورق برک NC را میتوان یکی از معایب این دستگاه عنوان کرد. در دستگاه پرس برک CNC برخلاف پرس برک NC ، امکان اصلاح در فرایند و رفع اشکال وجود دارد. ضمن اینکه بوسیله پرس برک CNC به واسطه دقت بالای سیستم آن، میتوان خمکاری هایی پیچیده از جمله خم ظریف با شعاع بسیار کم را به راحتی انجام داد.

قیمت دستگاه پرس برک

در تعیین قیمت دستگاه پرس برک عوامل متعددی دخیل هستند. یکی از مهمترین آنها تناژ یا ظرفیت دستگاه خم برک است. اما اینکه تناژ دستگاه برک پرس مورد نظر چقدر باید باشد، خود به پارامترهایی مثل ضخامت ورق ، جنس ورق و طول خم وابسته است. بنابراین برای اطلاع از قیمت دستگاه پرس برک مورد نظر ، باید تا حد خوبی از خصوصیات ورق برای فرایند خمکاری مطلع بود. بدیهی است که هرچه عدد تناژ یا ظرفیت بیشتر باشد، قیمت فروش پرس برک نیز بالاتر است.

پارامتر مهم دیگر در تعیین قیمت فروش پرس برک ، ابعاد ورق مورد نظر برای خم کاری و در نتیجه ابعاد دستگاه است. یکی از تقسیم بندی های انواع دستگاه خم کن ورق برک داخلی، به دو مدل پرس برک 3 متری و 6 متری است. قیمت پرس برک 3 متری به دلیل ابعاد کمتر میز کار و همینطور تناژ پایین تر آن، کمتر از قیمت پرس برک 6 متری است. پرس برک 3 متری عمدتا ظرفیتی بین 85 تا 320 تن را داراست. لازم است به تاثیر سایر عوامل در تعیین قیمت دستگاه خم برک توجه شود:

دستگاه پرس برک

خم V شکل توسط دستگاه خم پرس برک

– کشور مبدا ساخت دستگاه برک خم عامل مهمی در تعیین قیمت آن است. بیشترین قیمت فروش دستگاه پرس برک متعلق به نوع اروپایی آن است. دستگاه خم برک چینی کمترین قیمت را دارد. پرس برک ترکیه ای قیمتی بینابین این دو دستگاه را دارد.

– نوع بدنه دستگاه ، عاملی مهم در تعیین قیمت فروش پرس برک است. بهترین نوع بدنه دستگاه برک خم ، نوع یکپارچه آن است. از سویی، انجام فرایند تنش گیری روی بدنه نیز منجر به افزایش کارایی و نیز قیمت دستگاه پرس برک میشود.

فروش پرس برک

فروش پرس برک توسط شرکت های معتبر تولیدکننده یا واردکننده این دستگاه انجام می­گیرد. علاوه بر مواردی که عنوان شد، تعیین قیمت فروش پرش برک به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. کیفیت تجهیزات و لوازم یدکی همراه با دستگاه عاملی موثر در تعیین قیمت پرس برک است. در صورت برخورداری از سیستم های کنترلی موسوم به PLC ، قیمت دستگاه برک خم بیشتر است. در صورت تعبیه سیستمی برای رفع مشکل Crowning ، کیفیت نهایی ورق خم شده بالاتر و در نتیجه قیمت پرس برک بیشتر خواهد بود. چنین سیستمی در اکثر دستگاه­های با تکنولوژی جدید تعبیه شده است.

بازه قیمت پرس برک 3 متری ایرانی (60 تن الی 150 تن)

700 میلیون ال 1.4 میلیارد تومان

قیمت پرس برک 3 متری CNC چهار محور

900 میلیون الی 1.1 میلیارد تومان

قیمت پرس برک 3 متری ترکیه ای (نو)

2.3 الی 2.6 میلیارد تومان

قیمت پرس برک دست دوم 6 متری ترکیه ای

1.2 الی 1.3 میلیارد تومان

در دستگاه های پرس برک CNC ، تعداد محورهای دستگاه در تعیین قیمت آن نقشی مهم دارد. هرچه تعداد محور بیشتر باشد ، دقت و قیمت دستگاه پرس برک CNC بالاتر خواهد بود. دستگاه پرس برک CNC سه محوره ، چهار محوره و پنج محوره از انواع متداول تر این نوع دستگاه­ها هستند. دستگاه پرس برک CNC شش محوره و هفت محوره نیز به ندرت یافت میشوند که دارای قیمت بسیار بالاتری هستند. از سویی در مقایسه با دستگاه برک پرس NC ، قیمت فروش پرس برک CNC به دلیل دقت و قابلیت های بیشتر آن بالاتر است.

کیفیت و نوع سنبه و ماتریس نیز بر قیمت دستگاه برک خم تاثیرگذار است. سنبه و ماتریس سخت کاری شده عمر مفید بیشتری داشته، در نتیجه همراه بودن این نوع سنبه و ماتریس با دستگاه موجب افزایش قیمت پرس برک میشود. از طرفی، تعداد سنبه و ماتریس اضافی که همراه دستگاه عرضه می­شود، تعیین کننده قیمت پرس برک میباشد.

قیمت پرس برک 3 متری

دستگاه پرس برک 3 متری دستگاهی است که از سایر انواع پرس برک متداول تر بوده و عرضه آن در بازار بیشتر است. لازم به ذکر است که دستگاه هایی با ابعاد ورق گیر حدود 3 متر به عنوان دستگاه پرس برک 3 متری شناخته میشوند. با این حال ، با توجه به قدرت موتور دستگاه و تناژ آن ، ضخامت قابل خم توسط دستگاه پرس برک 3 متری میتواند متفاوت باشد. پس عاملی اثر گذار بر قیمت پرس برک 3 متری ، ظرفیت دستگاه و ضخامت خم میباشد. برخی تولیدکنندگان در داخل به خواست مشتری ویژگی هایی را به دستگاه اضافه میکنند که میتوانند قیمت پرس برک 3 متری مورد نظر را تغییر دهند.

دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک هیدرولیک 3 متری

قیمت پرس برک 3 متری CNC از نوع غیر CNC آن بیشتر است. در بین انواع CNC نیز هرچه تعداد محور بیشتر باشد، طبعا قیمت دستگاه پرس برک 3 متری بالاتر خواهد بود. در داخل کشور، پرس برک 3 متری با شش محور نیز تولید و عرضه میشود. نوع سیستم فیکس کن ، تعداد مراحل خم کاری و قابلیت های سیستم PLC تعیین کننده قیمت پرس برک 3 متری میباشند. در بین انواع این دستگاه ، پرس برک 3 متری 6 میل از سایر انواع عرضه بیشتری دارد. عمده این دستگاه ها دارای ظرفیت حدود 130 تن بوده و ورقهایی با ضخامت تا 6 میلیمتر را خمکاری میکنند.

قیمت پرس برک دست دوم

در صورتی که قیمت پرس برک دست دوم مناسبتر از قیمت دستگاه پرس برک آکبند باشد، میتوان نسبت به خرید این دستگاه نیز اقدام کرد. اگر حجم کار کارگاهی مرتبط با دستگاه برک خم بالا نباشد نیز پرس برک دست دوم میتواند انتخاب مناسبی باشد. اما همواره باید توجه داشت که شرایط دستگاه خم برک دست دوم از نظر نحوه کارکرد و تجهیزات آن ، باید مناسب باشد. پیش از خرید دستگاه خم برک دست دوم ، باید از سلامت اجزایی چون بدنه ، سنبه و ماتریس ، به روز بودن سیستم CNC یا NC و موارد دیگر اطمینان حاصل کرد. کلیه موارد عنوان شده بر قیمت پرس برک دست دوم تاثیر خواهد داشت.

مدت زمانی که دستگاه در حال کار بوده است نیز بر تعیین قیمت پرس برک دست دوم تاثیر دارد. بدیهی است دستگاه با مدت کارکرد بالا ، دارای عمر مفید کمتری است. در تعیین قیمت پرس برک CNC دست دوم ، فاکتورهایی مانند تعداد محورهای دستگاه ، وضعیت سنبه و ماتریس و تیغه ها و بیشترین ضخامت ورق قابل خم کاری تاثیرگذار هستند. همچنین نوع کنترلر دستگاه و کشور مبدا سازنده آن نیز میتوانند قیمت پرس برک CNC دست دوم را تغییر دهند. برخی برندهای خارجی در ساخت دستگاه پرس برک CNC مطرح هستند از جمله برندهای ترکیه ای بایکال ، دورما و ارمکسان ، برند ژاپنی آمادا ، برند بلژیکی LVD و غیره. برندهای ایرانی متعددی نیز در بازار دستگاه خم برک فعال میباشند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان