تعمیر قطعات فلزی

تعمیر قطعات فلزی

فرآیند تعمیر قطعات فلزی هم در صنعت و هم در خانه برای وسایل منزل می تواند استفاده شود. برخی عیوب و فرسودگی های ایجاد شده در قطعات فلزی با روش های مختلف قابل تعمیر می باشند. از این فرآیند برای تعمیر قطعاتی که به روش های ریخته گریف شکل دهی و یا غیره تولید شده اند کاربرد دارد.

تعداد ارائه دهندگان:

4
ارائه دهندگان
معرفی خدمت

تعمیر قطعات فلزی شامل برطرف کردن عیوب یا فرسودگی قطعات فلزی است. منظور از برطرف کردن عیوب، از بین بردن و یا کاهش عیوبی است که در حین تولید قطعه ایجاد می شود. برای مثال، در فرآیند تولید یک قطعه فلزی ممکن است در اطراف سطوح آن پلیسه هایی ایجاد شود که با کمک ماشینکاری می توان آن را از بین برد. در این راستا در ادامه مثالی از تعمير قطعات فلزي در صنعت را خواهیم آورد.

تعمیر قطعات فلزی با پرینت سه بعدی (3D Printing)

فناوری پرینت سه بعدی علاوه بر کاربرد در ساخت فلزات و سایر مدل ها و جنس های مختلف، برای تعمیر قطعات فلزی نیز استفاده می شود. به عبارت دیگر، پرینت سه بعدی علاوه بر توانایی در ساخت لایه به لایه فلزات می تواند قطعات از قبل ساخته شده را نیز تعمیر کند.

تعمیر قطعات فلزی

در این زمینه از تکنیک LMD (Laser metal deposition) استفاده می شود. این تکنیک متشکل از پودر فلزی ذوب شده با لیزر است که از طریق یک نازل رسوب گذاری تغذیه می شود تا ساختاری لایه به لایه با ابعاد کامل کنترل شده با CNC ایجاد کند. به طور کلی می توان گفت، هر ماده ای که بتوان آن را با لیزر جوش داد، می تواند در فناوری LMD استفاده شود.

تعمیر قطعات فلزی با جوشکاری تعمیری

برخی قطعات صنعتی پس از تولید و پیش از قرار گرفتن در شرایط سرویس دهی، دارای عیوبی هستند. این قطعات شامل قطعات ریخته گری از جنس آلومینیوم، چدن و یا آلیاژهای آن ها و یا قطعات ماشین کاری شده مانند چرخدنده ها و شفت ها و قطعات تولید شده مانند قطعات خودرو است. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، یکی از روش های تعمیر قطعه فلزی، جوشکاری محل عیوب سطحی و ترک است.

جوشکاری تعمیری

تعمیر قطعات فلزی با کمک جوشکاری تعمیری

درست است که محل عیوب ایجاد شده با اعمال جوش پر می شود اما این کار باعث می شود در محل جوشکاری شده تنش حرارتی و مکانیکی متمرکز شده و درنتیجه خواص مکانیکی کاهش یابد. به این فرآیند، یعنی مجموعه کارهایی که با استفاده از فرآیند جوشکاری برای تعمیر قطعات فلزی استفاده می شود، جوشکاری تعمیری می گویند. از روش جوشكاري تعميري در صنعت، علاوه بر پر کردن عیوب سطحی و ترک، برای تعمیر و نگهداری و پوشش دهی سطح قطعات نیز استفاده می شود.

از عملیات جوشکاری تعمیری برای تعمیر قطعاتی که در شرایط سرویس دهی دچار مشکل شده اند، مانند رادیاتورهای صنعتی و دیگ های بخار و یا قطعات خودرو نیز می توان استفاده کرد. جوشکاری تعمیری برای بهبود دادن خواص موضعی قطعات مانند سخت کاری سطحی با مواد مناسب، تغییر جنس موضعی قطعاتی مانند محورها و یاتاقان ها نیز استفاده می شود. هم چنین به منظور ایجاد مقاومت به خوردگی و مقاومت حرارتی به صورت موضعی می توان از روش جوشکاری تعمیری استفاده کرد.

تعمیر قطعات ریخته گری

در فرآیند ریخته گری، پس از اتمام فرآیند و انجماد و خروج قطعه در اغلب موارد شاهد عیوب ریخته گری مانند اضافات ایجاد شده روی قطعه مانند پلیسه، تورم و ناپیوستگی خواهیم بود. هم چنین قطعات تولید شده در فرآیند ریخته گری از کیفیت سطحی خوبی برخوردار نیستند. بعد از تخلیه قالب برای این که قطعه تولید شده قابل استفاده باشد باید از روش های تعمیر قطعات ریخته گری شده استفاده کرد. برای مثال با پرداخت کاری سطحی می توان عیوب قطعه مانند نقاط تیز آن را از بین برد.

تعمیر قطعات فلزی

فرآیند تعمیر یک عیب ریخته گری در قطعه و تبدیل آن به قطعه سالم

در عملیات تعمیر قطعات ریخته گری شده، به منظور جدا کردن اضافات می توان روش هایی مانند شکستن ساده (بدون براده برداری) ، استفاده از ابزار ساینده، سنگ کاری و روش های حرارتی و مشعل را به کار برد.

تعمیر قطعات ریخته گری با پرداخت کاری سطحی

بعد از اینکه سیستم راهگاهی با کمک دستگاه سنگ، سنگ فرز، سنباده دستی، نوار سنباده و غیره، پلیسه زنی انجام می شود. با این کار کیفیت سطح قطعه بالا می رود. این افزایش کیفیت سطحی قطعه منجر به افزایش مقاومت به خوردگی، شکست و غیره می شود. تمیز کاری نیز به روش های مختلفی مانند تمیزکاری شیمیایی، اسیدشویی فلزات ، تمیزکاری مکانیکی اعم از ماشینکاری، سندبلاست فلزات ، شات بلاست، سنباده زنی، سوهان کاری و غیره انجام می شود.

خدمات تعمیر قطعات فلزی

برای بحث درباره خدمات تعمیر قطعات فلزی می توان از این دید به آن نگاه کرد که این خدمات می توانند توسط خود شما درخانه انجام شوند. البته خدمات تعمیر قطعات فلزی در خانه در برخی موارد و اغلب در مورد وسایل زینتی به کار می رود. اما بخش خدمات تعمير قطعات فلزي در صنعت گسترده تر و  مهم تر می باشد. این خدمات در صنعت برای جلوگیری از آسیب به قطعه در صورت ایجاد عیوب کوچک انجام می شود. خدمات تعمیر قطعات فلزی در صنعت با روش های مختلفی انجام می شود که پیش از این در مورد آن ها بحث شد.

تعمیر قطعات فلزی

تعمیر یک قطعه آلومینیومی با پولیش کردن

هزینه تعمیر قطعات فلزی

هزینه تعمیر قطعات فلزی را می توان از دو نظر مورد بررسی قرار داد. در برخی موارد مانند جلا دادن و پولیش کردن ظروف مسی در خانه، هزینه تعمیر قطعات فلزی ناچیز می باشد. اما بررسی هزینه تعمیر قطعات فلزی در صنعت این دید را به ما می دهد که، با انجام این کار می توان از هزینه های خرابی قطعات بزرگتر و ایجاد هزینه ها و خسارات بیشتر جلوگیری کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان