دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری در طی سال های اخیر روشی مدرن و نوین در صنعت جوشکاری بوده است. از این دستگاه برای اتصال انواع فلزات استفاده می شود، همچنین به علت گرمای ورودی بسیار کم آن برای اتصال انواع فلزات حساس مثل ورقه های نازک فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه جوش لیزری در طی سال های اخیر روشی مدرن و نوین در صنعت جوشکاری بوده است. از این دستگاه برای اتصال انواع فلزات استفاده می شود، همچنین به علت گرمای ورودی بسیار کم جوشکاری لیزر برای اتصال انواع فلزات حساس مثل ورقه های نازک فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه جوش لیزری با برخورد لیزر با طرفین اتصال و ذوب کردن آن ها حوضچه جوش را به وجود می آورد. ابعاد حوضچه به نسبت روش های جوشکاری دیگر بسیار کوچکتر و ظریف تر است. در دستگاه جوش لیزری تمام عملیات انجماد و ذوب فلزات در زمان بسیار کوتاه در چند میکرو ثانیه انجام می شود و به دلیل همین مدت زمان بسیار کوتاه واکنشی بین فلز مذاب و اتمسفر انجام نمی شود در نتیجه در برخی از قطعات به استثنای آلیاژهای تیتانیوم استفاده از گاز محافظ لازم نیست.

کاربرد دستگاه جوش لیزری

از دستگاه جوش لیزری در صنایع گوناگون میتوان بهره برد از جمله این صنایع میتوان به مواردی همچون صنعت جواهر سازی، صنعت ارتباطات موبایل، ساخت ماشین آلات دقیق، ساخت لوازم خودرو، ساخت تجهیزات پزشکی، ساخت قاب عینک، ساخت قطعات الکترونیک و غیره اشاره کرد.

انواع اتصالات دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری را برای قطعات متنوع با اشکال و یا اجناس گوناگون میتوان به کار برد اما  نکته ای که برای انجام آن باید در نظر داشت چگونگی انجام آن است چرا که در هر مورد بهترین نتیجه را از روشی خاص میتوان انتظار داشت.

دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری

انواع دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری بر اساس نوع جوشکاری که انجام می دهند در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرند. این دو دسته بندی اصلی یکی نقطه جوش لیزری و دیگری جوشکاری پیوسته می باشد. در نقطه جوش لیزری دستگاه جوش لیزری با تاباندن اشعه لیزر بصورت پالس به پالس به سطح فلزات و یا غیرفلزات سبب ذوب سریع دوقطعه با هدف ادغام در یکدیگر براساس کشش مولکولی و در نتیجه ایجاد جوش در قطعات می شود. فرآیند ذوب و انجماد در کسری از ثانیه انجام می شود در نتیجه هیچ احتیاجی به استفاده از گاز محافظ نیز وجود نخواهد داشت.

در جوشکاری پیوسته اشعه لیزر بصورت پیوسته در سطح قطعات تابیده و سبب ایجاد جوش با ذوب قطعات می شود. این روش جوشکاری تا حدودی همچون روش جوش قوس الکتریکی است.

اجزای دستگاه جوش لیزر

جهت جوشکاری دو یا چند فلز همیشه نیاز به استفاده از یک منبع با انرژی بالا برای ذوب فلزات و در هم آمیختن آن‌ ها است. انرژی نور موجود در دستگاه جوش لیزری ، منبعی قدرتمند است که این کار را به‌ خوبی انجام می ‌دهد. اجزای یک دستگاه جوش لیزری و نیمه خودکار شامل موارد زیر است.منبع انرژی، ژنراتور لیزری، گاز محافظ، سیستم سرمایش یا سردکن (چیلر)، سیستم انتقال لیزر، مکانیسم‌ های تغذیه و سیستم‌ های  CAD/CAM.

دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری

گاز محافظ جهت محافظت از جوش تازه‌ تشکیل ‌شده در برابر اثرات هوای اتمسفر اثر می‌کند. طراحی و کنترل جوشکاری لیزری خودکار با روش CAD/CAM به بهینه‌سازی، دقت و بهره ‌وری هر چه بهتر فرآیند جوش کمک شایانی می ‌کند. میزان اتوماسیون در دستگاه جوش لیزری متفاوت است، گاهی برای برخی جوشکاری‌ ها امکان کنترل دستی که در آن میتوان موقعیت اپراتور و حرکت قطعه را تنظیم کرد فراهم است. دسته ‌بندی کلی دستگاه جوش لیزری شامل سیستم ‌های دستی، سیستم ‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است انتخاب نهایی شما به مقیاس و ظرفیت تولید بر می‌گردد.

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک معمولاً با سورس فایبر کار می ‌کنند. لیزر فایبر که در کاربرد برش بهترین نوع فعالیت را دارد به همانگونه در جوشکاری نیز بهترین عملکرد را از خود نشان می‌ دهد. پرتو لیزر در آن در یک نقطه متمرکز شده و یک منبع حرارتی عمیق و پر سرعت برای جوشکاری دقیق را امکان ‌پذیر می‌ سازد.

دستگاه جوش لیزر تفنگی

دستگاه جوش لیزری تفنگی، از جمله دستگاه های جدید و مدرن در صنعت جوشکاری لیزری هستند که به علت مزایای بی شماری که دارند بسیار پرکاربرد و پرطرفدار در بین صنعتگران شاغل در این حوزه شده اند. از جمله مزایای این نوع دستگاه جوش لیزری می توان به قیمت مناسب و مقرون به صرفه و امکان کار آسان در کنار کیفیت بالای خروجی کار اشاره کرد.

دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری

مزایا و معایب دستگاه جوش لیزری

کیفیت جوش خروجی با استفاده از دستگاه جوش لیزری بسیار بالا، یکنواخت و بدون ساییدگی در فلزات است. سرعت انجام جوشکاری با استفاده از این دستگاه ها حدوداً تا دو برابر بیشتر از جوشکاری به شیوه سنتی است. میزان انرژی برق مصرفی در این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های جوش سنتی بسیار پایین و تا حدود 90 درصد کمتر میباشد. امکان جوش انواع آلیاژ فلزات با استفاده از این نوع دستگاه جوش لیزری وجود دارد. این دستگاه مناسب جهت جوش انواع متریال با ضخامت های گوناگون بوده و دارای مانیتور جهت تنظیم دقیق برای جوشکاری های ظریف است. همچنین  امکان تنظیم شعاع نور در جوشکاری های بسیار ظریف در دستگاه جوش لیزری وجود دارد.

تنها ایرادی که ممکن است به دستگاه جوش لیزری وارد باشد را میتوان قیمت بیشتر این دستگاه ها نسبت به سایر دستگاه های جوشکاری دانست.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان