بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی مخصوص استفاده در آزمایشگاه می باشد که می توان توسط آن تست های مختلف دارویی تحقیقاتی، کیلینیکی، صنایع شیمی و بیوشیمی، آموزشی و … را انجام داد. بن ماری آزمایشگاهی با نام حمام آب نیز شناخته می‌شود.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

بن ماری آزمایشگاهی مخصوص استفاده در آزمایشگاه می باشد که می توان توسط آن تست های مختلف دارویی تحقیقاتی، کیلینیکی، صنایع شیمی و بیوشیمی، آموزشی و … را انجام داد. بن ماری آزمایشگاهی با نام حمام آب نیز شناخته می‌شود. بن ماری در آزمایشگاه‌های مختلفی از جمله آزمایشگاه‌های موجود در مراکز تحقیقاتی، کلینیکی، صنایع غذایی و آموزشی کاربرد دارد. این تجهیز برای انجام تست‌های سرم شناسی، آزمایش‌های سرولوژیک، ترکیب مواد آگلوتیناسیون، تست‌های دارویی و تست‌های بیوشیمی به کار گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بن ماری آزمایشگاهی آشنا کنیم.

برای بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی، ایمونولوژیکی و ایمونوهماتولوژی نیاز است تا دما در محدوده‌ی دمایی خاصی قرار داشته باشد. به عنوان مثال اکثر آنزیم‌ها به منظور فعالیت خود، به دمای ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد نیاز دارند و یا برای غیرفعال ساختن سیستم کمپلمان (complement) به دمای ۵۶ درجه‌ی سانتیگراد نیاز است. بن ماری آزمایشگاهی که با نام حمام آب نیز شناخته می‌شود، تجهیزی است که با گرم کردن تدریجی و یکنواخت آب، شرایط مناسبی را برای انجام واکنش‎های شیمیایی مختلف فراهم می‌آورد.

بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی

گستره‌ی دمایی اکثر دستگاه های بن ماری آزمایشگاهی ، معمولا در محدوده‌ی دمای اتاق تا ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد قرار دارد. البته برخی انواع بن ماری آزمایشگاهی با توانایی ایجاد دمای ۱۰۰ درجه‌ی سانتیگراد نیز وجود دارد که این نوع از بن ماری ها دارای یک پوشش با مشخصات خاص هستند.

اجزای بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی دارای یک مخزن دو جداره‌ی استیل است که به خوبی عایق‌بندی شده است. علاوه‌بر این مخزن، بن ماری آزمایشگاهی شامل قطعات زیر نیز می‌شود. از المنت به منظور گرم‌کردن آب داخل بن ماری (حمام آب) استفاده می‌شود. المنت‌ها دارای قدرت گرمایی متفاوتی هستند که بسته به حجم و گنجایش آب داخل بن ماری انتخاب می‌شوند. المنت‌ها کاملا پوشیده و عایق هستند تا از تماس مستقیم الکتریسیته با آب جلوگیری شود. دماسنج به منظور اندازه‌گیری دمای آب، در بن ماری آزمایشگاهی یک دماسنج (ترمومتر) تعبیه شده است. این دماسنج می‌تواند آنالوگ و یا به صورت دیجیتال باشد.

بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی

ترموستات به منظور تنظیم و تثبیت دمای آب موجود در مخزن انکوباتور آزمایشگاهی، از یک ترموستات استفاده می‌شود. با توجه به آن‌که به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد تغییر دما، فعالیت آنزیم‌ها ۱۰ درصد کاهش و یا افزایش می‌یابد، بسیار مهم است تا بن ماری آزمایشگاهی دارای دقت دمایی بالایی باشد. بدین منظور در بسیاری از بن ماری های جدید از سیستم میکروکنترلی به منظور تنظیم دمای آب مخزن استفاده می‌کنند. همزن به منظور انتشار یکنواخت گرمای تولید شده توسط المنت، معمولا از یک همزن به منظور به گردش درآوردن آب داخل مخزن بن ماری استفاده می‌کنند. این همزن باعث می‌شود تا آب به گردش درآمده و دمای آب یکنواخت شود.

عملکرد بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی را معمولا از جنس فولاد می‌سازند و داخل مخزن آن‌ها را با رنگ الکترواستاتیک که توانایی جذب و مقاومت بالایی دارد، می‌پوشانند تا در برابر شرایط آزمایشگاهی محافظت شود. کلیدهای کنترلی بن ماری های آزمایشگاهی در یک پنل در خارج از دستگاه تعبیه شده‌اند که به وسیله‌ی آن‌ها میتوان فعالیت دستگاه را کنترل نمود.

بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی

در زیر مخزن بن ماری آزمایشگاهی که با مواد ضدزنگ پوشیده شده است، مقاومت‌های الکتریکی (المنت) نصب شده است که با اتصال دستگاه به برق، گرما از طریق این المنت‌ها به قسمت وسط دستگاه منتقل می‌شود. در بعضی از بن ماری ها به منظور انتشار یکنواخت گرما، یک همزن تعبیه شده است که با گردش درآوردن آب باعث می‎شود تا دمای آب در تمام مخزن، یکسان شود. همانطور که قبلا نیز ذکر شد، کنترل محدوده‌ی دمایی و تنظیم دما در بن ماری ها توسط یک کنترلر مانند ترموستات صورت می‌گیرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان