دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری یا Saw Band یکی از اصلی ترین ماشین آلات در صنعت برش می باشد که در اندازه های مختلف با کاربرد های مختلف وجود دارد. دستگاه های اره نواری که سرعت و دقت قابل توجهی در برش دارد.

تعداد مدل های موجود:

0
مدل های کالا
مدل
معرفی کالا

دستگاه اره نواری یا Saw Band یکی از اصلی ترین ماشین آلات در صنعت برش می باشد که در اندازه های مختلف با کاربرد های مختلف وجود دارد. دستگاه اره نواری همانند دستگاه اره لنگ و سرعت و دقت قابل توجهی در برشکاری دارد.

دستگاه اره نواری از یک تیغه که داری دندانه های دقیق و منظم هست ساخته میشود که در بعضی مواقع جنس خود تیغه با دندانه های تیغه یکی هست و در بعضی تیغه ها دندانه های تیغه از فلز دیگری ساخته شده است. این تیغه در دستگاه اره نواری توسط یک بدنه مستحکم که دارای دو محور می باشند که اصطلاحا به آنها فلکه گفته میشود قرار میگیرد و در جای خود محکم و کشیده میشود و یکی از فلکه ها توسط گیربکس به یک موتور وصل می شود و اینگونه دستگاه شروع به حرکت دادن تیغه و برش قطعه میکند.

بدنه و فلکه دستگاه اره نواری

جنس بدنه ‌ی دستگاه اره نواری معمولاً از چدن و بسیار سنگین می‌باشند. سنگینی دستگاه از تکان خوردن دستگاه حین برش و گردش موتور جلوگیری می‌کند. البته مدل‌هایی نیز امروزه به بازار عرضه‌ شده است که جنس بدنه‌ی آن از آهن می‌باشد و برای استفاده باید به زمین پیچ شود تا در حین کار و لرزش دستگاه اره نواری ، دقت و تنظیمات اره به هم نخورد.

دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری

جنس فلکه‌ها در دستگاه اره نواری نیز از چدن است. این دستگاه‌ها دارای دو فلکه ‌یکی در بالا و دیگری در پایین اره قرار دارد. هرکدام از فلکه‌های موجود با استفاده از محور و بلبرینگ به بدنه متصل می‌شوند. فلکه‌ای که در پایین اره وجود دارد همیشه ثابت است اما فلکه‌ای که در قسمت بالای اره وجود دارد به‌ وسیله‌ی پیچ‌های تنظیمی که روی آن قرار دارد، قابلیت حرکت رو به بالا، پایین، عقب و جلو را دارد که حرکت رو به بالا و پایین برای محکم و شل کردن تیغه بوده و حرکت روبه‌جلو و عقب برای تنظیم تیغه با فلکه‌ی پایینی است.

الکتروموتور و بخش های حفاظتی دستگاه اره نواری

الکتروموتور به بدنه‌ی دستگاه اره نواری پیچ شده و با استفاده از تسمه و فول، به فلکه‌ی پایینی متصل می‌شود. هنگامی‌که الکتروموتور فلکه‌ی پایینی را به حرکت درمی‌آورد، فلکه‌ی بالایی با کمک تیغه ‌اره به حرکت درمی‌آید. الکتروموتورها در دو مدل تک فاز و سه فاز بر روی دستگاه اره نواری نصب می‌شود.

تیغه دستگاه اره نواری به فلکه‌ها متصل شده و با استفاده از الکتروموتور به چرخش درمی‌آید. برای جلوگیری از خروج احتمالی تیغه از فلکه و یا شکستن تیغه از حفاظ‌های فلزی و چوبی در دستگاه استفاده می‌کنند. حفاظ فلزی بر روی فلکه و حفاظ چوبی به‌صورت باکس در راستای مسیر حرکت تیغه متصل می‌شود و بر روی آن درپوش قرار می‌گیرد تا بتوان به‌راحتی در هنگام تعویض تیغه درپوش را باز کرد. در حفاظ سمت راست، اهرم‌ها و بلبرینگ‌هایی برای کنترل تیغه به جلو و عقب، چپ و راست وجود دارند که با توجه به‌اندازه‌ی چوب و ضخامت آن قابل تنظیم است.

صفحه و گونیا در دستگاه اره نواری

صفحه خود به ‌تنهایی از چند بخش تشکیل‌ شده است. گونیای موجود در صفحه برای تنظیم زاویه و تنظیم عرض برش مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مدل‌های جدید موجود در بازار، گونیای زاویه ‌دار نیز وجود دارد.

دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری

گونیای زاویه ‌دار برای برش‌های زاویه‌ ای و گونیای دیگر برای برش‌های صاف و ثابت استفاده می‌شود. در برخی از فلکه‌‌های کوچک صفحه موجود بر روی دستگاه، قابلیت چرخش به چپ و راست را دارد که با این روش نیز می‌توان برش‌ های زاویه ‌دار ایجاد نمود. بر روی صفحه اره نواری، شیاری به ‌صورت طولی وجود دارد که می‌توان بر روی آن گونیای متحرک را وصل نمود و همچنین شکافی بر روی آن وجود دارد که می‌توان تیغه را در محل مورد نظر هدایت کرد. دستگاه اره نواری مانند همه ماشین آلات صنعتی دارای مزایا و برتری‌ها و همچنین محدودیت‌هایی است.

مزایا و محدودیت های دستگاه اره نواری

از جمله مزایای دستگاه اره نواری می‌توان به ارزان و قابل حمل بودن (بسیاری از مدل ها)، قابلیت استفاده جهت برش انواع متریال‌ها، سرعت بالا، دقت فوق العاده، هدر رفت بسیار کم و حفظ خواص اولیه قطعه برشکاری شده و همچنین اپراتوری بسیار آسان دستگاه اره نواری ، اشاره کرد .

از جمله محدودیت‌های استفاده از دستگاه اره نواری می‌توان به مواردی چون محدودیت‌های حرکتی در جهات مختلف (X-Y) و محدودیت‌های سایزی در مقاطع برشکاری اشاره کرد. بطور مثال دستگاه اره نواری مدل ۳۵۰ حداکثر تا قطر ۳۵۰ میلیمتر را می‌تواند برشکاری نماید و برای برش مقاطع بزرگتر می‌بایستی از دستگاه اره نواری با سایز بزرگتر استفاده نمود. همچنین انتخاب تیغ اره مناسب جهت برش بسته به جنس و سایز و نحوه بستن قطعه کار به دستگاه و همچنین مدل دستگاه اره نواری می‌باشد. بطور مثال نمی‌توان با یک نوع تیغ اره هم چوب و هم فلز برش داده شود و یا نمی‌توان با یک نوع دندانه تیغ اره از سایز ۱۰ mm تا سایزmm ۵۰۰ را برشکاری نمود .

در مجموع دستگاه اره نواری با توجه به تنوع مصرف و تنوع کارایی از لحاظ شکل ظاهری به دستگاه‌ های عمود بر، ستونی و بازویی تقسیم می‌ شود. مزایای استفاده از ماشین اره نواری شامل سرعت بالا، دقت بسیار زیاد، قابلیت برش انواع چوب، قیمت مناسب، قابل حمل بودن برخی از مدل های ماشین اره نواری، حفظ خواص اولیه قطعه و طرز استفاده ساده است.

دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنوع ترین خدمات و کالاهای صنعتی
بررسی و مقایسه ارائه دهندگان
معرفی تخصصی خدمات و کالاها
مشاوره تخصصی رایگان
ثبت نام رایگان ارائه دهندگان